fb
Download
×
Kelderklasse app
Download de app!
Stuur jouw videos in via de Kelderklasse App.
Tip van de dag: Zo upgrade je gratis naar businessclass

Tip van de dag: Zo upgrade je gratis naar businessclass

Artikel


Tip van de dag: Zo upgrade je gratis naar businessclass

Tip van de dag: Zo upgrade je gratis naar businessclass

Het is inmiddels een vaste traditie in de Kelderklasse: één keer per jaar met het gehele team op reis naar een zonnige bestemming. Dat gaat vaak gepaard met de goedkoopst mogelijke tickets (want het mag allemaal niets kosten), maar wist je dat er een manier is om je vliegtickets geheel gratis om te boeken naar businessclass?

Vorig jaar deed de Britse schrijfster Tilly Bagshawe een boekje open over de manier waarop je eenvoudig kan upgraden, zonder dat het je extra geld kost. Het is namelijk vrij eenvoudig: een vliegtuigmaatschappij wil graag een vol vliegtuig, en schuiven daarom graag mensen van economy-class gratis door naar business, zodat er op die manier weer goedkopere tickets vrijkomen. Economy-tickets worden namelijk veel makkelijker last minute verkocht.

Hoe dat werkt? Doe een belletje naar de klantenservice van je luchtvaartmaatschappij. "Concreet vraag je ‘of revenue management al plaatsen in de eerste klas vrijgeeft'," zo zegt de schrijfster. Revenue management is de dienst die hierover gaat. Door de term van de dienst te noenmen, geef je aan dat je op de hoogte bent van de service en zullen ze navraag voor je gaan doen. Word je verteld dat er een plek is? Dan vraag je om doorverbonden te worden naar de service zelf.

De schrijfster geeft zelf aan dat het tot dusver altijd nog bij haar is gelukt. Je moet alleen altijd standvastig door blijven vragen: "Mocht de vlucht al vol zijn: pech gehad. Maar als ze nog stoelen vrij hebben, dan kan je hen op de man af vragen: 'Waarom geef je de upgrades niet vrij, als er nog zoveel plaatsen zijn?' Aan het eind van het gesprek is de kans groot dat er toch een stoel voor je is vrijgemaakt in eerste klas."

Vooralsnog schrijft de schrijfster dat ze het geprobeerd heeft bij KLM en American Airlines. Daar lukte het iedere keer. "Bij ééntje werd ik een dag later gebeld. Maar tot dusver altijd succes."

Bron: De Telegraaf