fb
Download
×
Kelderklasse app
Download de app!
Stuur jouw videos in via de Kelderklasse App.
Tip van de dag: zó win je de pubquiz in de kantine

Tip van de dag: zó win je de pubquiz in de kantine

Artikel


Tip van de dag: zó win je de pubquiz in de kantine

Tip van de dag: zó win je de pubquiz in de kantine

Het is een steeds bekender wordend fenomeen in kroegen, zalen en verenigingen: de pubquiz. Een oergezellig vragenspel tussen groepjes van vier tot zes personen die wordt gespeeld onder het genot van een biertje. Maar hoe maak je nou kans om zo'n pubquiz te winnen. Vier experts vertellen je hoe je de meeste kans maakt om de hele kantine uit te spelen.

Nieuwswebsite Nu.nl haalde Quizmakers Tom Kuijpers (Let's Quiz), Harry Meuge (Quiz Events QWBUA), Pascal Ninaber (Upbeatles) en quizspelers Rypke Bakker (Nederlands kampioen voetbalquiz) en Martine Eerelman (Team Wenen) bij elkaar om voor ééns en voor altijd duidelijk te maken wat nou de juiste tactiek is om die pubquiz te winnen.

Leer de Top 2000 uit je hoofd

Volgens Meuges is het sowieso al een voordeel om je in te lezen in de Top 2000. 'Als je dat onder vier teamleden opdeelt, hoef je er maar vijfhonderd per persoon te kennen,' zegt ze, enigszins gekscherend. Toch is het niet zo'n heel slecht idee, gezien veel pubquizzen muziekvragen bevatten.

Zorg voor variatie binnen je team

Alle deskundigen zijn van mening dat je ervoor zou moeten zorgen dat er binnen een team kennis moet zijn van verschillende onderwerpen. 'Je ziet bij een pubquiz vaak vriendengroepen. Zij hebben dezelfde leeftijd, dezelfde interesses en dezelfde kennis. Ze weten allemaal het antwoord op dezelfde vragen en niemand weet het antwoord op de overige vragen,' zegt Kuipers. Erg gezellig natuurlijk, maar niet erg lucratief, aldus Eerelman. 'Maar als je voor de winst gaat, heb je vier of vijf mensen nodig met gespreide leeftijden en kennis.'

Volg het nieuws

Volgens Meuge bevat bijna iedere pubquiz wel een nieuwsronde, waar je volgens Meuge op zou kunnen scoren door het (bizarre) nieuws te volgen. 'Luchtige, grappige verhalen zijn dankbare onderwerpen voor quizmakers,' zegt hij. Houdt daarbij rekening met de frequentie van de georganiseerde pubquiz. Bij een quiz die maandelijks plaatsvindt, moet je het nieuws langer volgen dan bij een pubquiz die wekelijks plaatsvindt.

Ervaring leert

Door veel pubquizzen te spelen met hetzelfde team, komen de minpunten naarboven. Deze kun je zodoende aanpakken voor de volgende pubquiz, zo zegt Mejge. Ook leert ervaring dat je het beste bij je eerste antwoord kunt blijven. 'Dat is vaak juist. Ga niet twijfelen, want daar komen vaak de verkeerde antwoorden uit.'

Specifieke onderwerpen

Hoewel een pubquiz natuurlijk overal over kan gaan, zijn alle deskundigen het erover eens dat minstens ieder teamgenoot zich zou moeten inlezen in één van de volgende onderwerpen: de hoofdsteden van de wereld, het NAVO-alfabet, winnaars van sportevenementen en het Eurovisie Songfestival en de nummers van de Top 2000.